رهنمودهایی برای مدیریت دیابت در بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی منتشر شد

18نوامبر 2020 - در بیانیه ی خلاصه ای از نشست بیماری کلیوی 2020: دستورالعمل عمل بالینی بهبود نتایج جهانی(KDIGO) ، به صورت آنلاین در 10 نوامبر در سالنامه ی پزشکی داخلی منتشر شد، که توصیه ها و نکات عملی برای پزشکان مراقبت از بیماران دیابتی و بیماری مزمن کلیوی (CKD) ارائه شده است.

دکترSankar D. Navaneethan ، از کالج پزشکی Baylor در هوستون، و همکارانش خلاصه ای از دستورالعمل های KDIGO برای مدیریت دیابت در CKD را ارائه دادند.

این رهنمودها شامل 12 توصیه و 48 نکته ی عملی برای پزشکان است و مربوط به نیازهای جامع مراقبت، نظارت و اهداف قند خون، مداخلات در سبک زندگی، درمان های ضد قند خون و آموزش و رویکردهای مراقبتی یکپارچه است. برای بیماران دیابتی، با پرفشاری خون و آلبومینوری، درمان با یک مهار کننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین یا یک مسدود کننده ی گیرنده آنژیوتانسینII باید آغاز شود. به بیماران دیابتی و CKD، که از محصولات دخانی استفاده می کنند، باید توصیه شود که سیگار یا هر محصول دخانی دیگر را ترک کنند. از هموگلوبینA1c باید برای نظارت بر کنترل قند خون این افراد استفاده شود و اهداف فردی باید برای هموگلوبین A1c، از کمتر از 6.5 تا کمتر از 8 درصد برای بیمارانی که تحت دیالیز نیستند، توصیه شود. مصرف پروتئین باید به 0.8 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز برای بیماران دیابتی و مبتلا به بیماری مزمن کلیوی که تحت درمان با دیالیز نیستند، محدود شود. میزان مصرف سدیم باید کمتر از 2 گرم در روز باشد. فعالیت بدنی با شدت متوسط ​​برای مدت زمان تجمعی حداقل 150 دقیقه در هفته، یا در حد سازگار با تحمل قلبی عروقی و جسمی فرد توصیه می شود.

نویسندگان اظهار داشتند: ما خوش بین هستیم که این دستورالعمل جدید به بهبود ارائه مراقبت های مبتنی بر شواهد و با کیفیت بالا توسط یک تیم چند رشته ای به افراد مبتلا به دیابت وبیماری مزمن کلیوی در سراسر جهان کمک کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-11-guidelines-diabetes-ckd.html